Orm hos hund og kat

Det er ikke ualmindeligt at hunde og katte bliver smittet med orm.

Ofte kan ormene ses i opkast eller afføring, men nogle orm kan ikke umiddelbart ses, og her skal man se efter fysiske tegn på smitte.

Disse tegn kan være:

- Diarré
- Dårlig tilvækst eller trivsel
- Svaghed
- Hoste
- Tør og glansløs pels evt. med skæl
- Tyk, rund mave

Har dit hund eller kat et eller flere af ovenstående symptomer, bør du kontakte din dyrlæge, som så vil bede dig om at aflevere en afføringsprøver fra hunden eller katten. Afføringsprøven vil herefter blive diagnosticeret ved at mikroskopering.

Afføringsprøven kan i nogle tilfælde være falsk negativ, hvilket betyder, at der nogle gange skal flere afføringsprøver til for at stille en diagnose.

Du kan ikke forebygge, at dine dyr får orm, men du kan mindske risikoen for smitte ved at forhindre dit dyr i at spise diverse i naturen. Nogle af de store smittekilder er andre dyrs efterladenskaber, smådyr som fugle og mus samt insekter og snegle.

Har du mistanke om at din hund eller kat er smittet med orm, bør du omgående kontakte din dyrlæge, da ormemidler er receptpligtige, og man derfor skal have ormemidlerne på recept eller udleveret hos dyrlægen.

Efter seneste omtale i pressen om Echinococcus multilocularis (rævens dværgbændelorm)

Her fra klinikken vil vi prøve at hjælpe med at få lidt klarhed over emnet.

Det er sådan, at kun hunde der spiser gnavere, skal behandles med egnet ormemiddel hver 4. uge. Derudover skal hunde der anvendes på gravjagt desuden vaskes efter hver jagt for at reducere smitterisiko.

Hunde der har været på rejse til lande med høj risiko behandles før hjemrejse til DK og efter hjemkomst.

Altså hunde smitter ikke hunde. De skal have spist en gnaver!!

Obs! der er i denne omgang kun fundet smittede ræve omkring Højer og Grindsted.

Tilmeld dig Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor.

Tilmeld dig Netdyredoktors nyhedsbrev og få nyheder om dyrs sundhed, tips til træning og masser af gode tilbud.